Aktualności, Pracownik

Utrata statusu studenta. Co ze składkami?

Aktualności, Pracownik

Utrata statusu studenta. Co ze składkami?

W momencie utraty statusu studenta, zleceniodawca musi zgłosić zleceniobiorcę-studenta do składek ZUS. Z jaką datą należy to zrobić?

Przełom czerwca i lipca to okres, w którym studenci kończący studia I i II stopnia stają do obrony prac dyplomowych. Dla zleceniodawcy zatrudniającego studenta do 26 roku życia informacja o samym fakcie obrony, jak i jej dacie jest bardzo ważna. Zgodnie z przepisami w dniu obrony traci on status studenta i, tym samym, pojawia się obowiązek zgłoszenia go do obowiązkowego ubezpieczenia w ZUS.

Kiedy należy zgłosić studenta do ubezpieczenia w ZUS?

Obowiązek zgłoszenia zleceniobiorcy do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego powstaje dnia następnego w przypadku obrony pracy dyplomowej, mimo jeśli ten nie ukończył jeszcze 26 lat. Zleceniodawca musi zgłosić go do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowego, wypadkowego i zdrowotnego. Ubezpieczenie chorobowe jest w tym przypadku dobrowolne i zależy od decyzji studenta.

Zgłoszenie powinno odbyć się na formularzu ZUS ZUA, a kod do ubezpieczenia to 04 11.

Mimo utraty statusu studenta, zleceniodawca nie ma obowiązku obliczania zaliczki na podatek pod warunkiem, że student nadal ma mniej jak 26 lat.

Przypomnijmy, że przepisy wspominają jeszcze o dwóch w przypadkach, w których należy zgłosić studenta do obowiązkowych ubezpieczeń w ZUS.

Pierwszy przypadek to wykreślenie studenta z listy studentów. Wtedy data powstania obowiązku zgłoszenia to data skreślenia z listy. Drugim przypadkiem jest ukończenie przez studenta 26 roku życia. Wówczas, zleceniodawca musi go zgłosić do ZUS w dniu jego 26 urodzin.

Warto zaznaczyć, że powyższe zasady obowiązuję jedynie w przypadku zatrudnienia studenta w ramach umowy zlecenia. Jeśli student ma umowę o pracę, to obligatoryjnie musi zostać zgłoszony do ZUS z dniem podjęcia pracy. Nie ma tutaj znaczenia czy ma status studenta.

Przerwa miedzy studniami I a II stopnia

W praktyce wielu zleceniodawców ma problem czy student, który zakończył studia I stopnia, a w planach ma podjęcie studiów II stopnia od jesieni, również powinien być zgłoszony do ZUS.

Przykład:

Pani Sandra 4 lipca obrobiła pracę licencjacką. Od 1 października planuje kontynuować studia w ramach studiów magisterskich. Czy zleceniodawca powinien zgłosić ją do ZUS?

Odpowiedź – Tak. Fakt, że Pani Sandra planuje rozpocząć studia magisterskie od 1 października nie ma znaczenia dla zleceniodawcy. Pani Sandra musi być zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń w ZUS od 5 lipca 2023 r., a wyrejestrowana 30 września, ponieważ od 1 października formalnie staje się studentem (będzie wpisana na listę studentów).

Data dodania

Czy artykuł był przydatny?

5/5

blog

Zobacz inne wpisy

Premia za polecenie bez podatku?

Znamy już wysokość płacy minimalnej w 2025 r.

Coraz mniej czasu na wdrożenie ustawy o ochronie sygnalistów

Zwolnienie z tytułu działania siły wyższej

Obowiązki pracodawcy podczas upałów

Rodzice wcześniaków z dodatkowym urlopem