Sezon urlopowy można uznać za w pełni rozpoczęty. Praca zdalna oraz powszechne używanie telefonów komórkowych i laptopów to standard w prawie każdej organizacji. Technologia ułatwia nam pracę, ale też sprawia, że kontakt z nami staje się bardzo łatwy.
Polacy bardzo często podczas urlopu sprawdzają na bieżąco służbową pocztę i nie wyłączają telefonu służbowego. U części z nich wynika to z potrzeby kontrolowania sytuacji w pracy. Niektórzy pracownicy robią to na wyraźną lub pośrednią prośbę szefa. Bycie na ciągłym „stand-by” z pewnością nie sprzyja efektywnemu wypoczynkowi. Bycie w ciągłej gotowości nie jest także obowiązkiem pracownika.
Wynagrodzenie za pracę podczas urlopu
Na początku przypomnijmy, że odwołanie pracownika z urlopu jest jak najbardziej możliwe z formalnego punktu widzenia. Pracodawca ma do tego prawo, jednak w ściśle określonym przypadku. Przepisy Kodeksu pracy określają, że pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu (przykładowo – niespodziewana nieobecność innego pracownika, który go zastępował). W praktyce pracodawcy korzystają z tego rozwiązania jedynie w ostateczności, ponieważ, w przypadku odwołania pracownika z urlopu są zobowiązani pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.
Przepisy Kodeksu pracy wykluczają konieczność odbierania przez pracownika telefonów podczas wakacji. Formalnie, odbieranie służbowych telefonów czy odpowiadanie na maile stanowi wykonywanie pracy przez pracownika, a co za tym idzie taka osoba ma prawo do otrzymania wynagrodzenia za nią.
Aby uniknąć pracy podczas urlopu, należy zastosować się to jedynej skutecznej rady – na urlop nie bierz ani telefonu, ani laptopa służbowego. Dzięki temu skupisz się na tym, co tu i teraz. Żaden służbowy sprzęt nie będzie cię kusił, abyś do niego zajrzał i zobaczył, co się dzieje w pracy.
Urlop wypoczynkowy to czas na reset i ładowanie akumulatorów. Proponujemy skupić się przede wszystkim na tym!
Work life balance w praktyce
Praca zdalna w przypadku wielu pracowników przyczyniła się do zatarcia różnicy między tym co należy do sfery prywatnej i zawodowej. W praktyce osoby na home office pracują dłużej i są w ciągłej gotowości. Czasami odbierają po godzinach pracy telefon od przełożonego i wykonują pracę w czasie, który stanowi już dla nich nadgodziny.
Instytucje unijnie pracują obecnie nad regulacjami, które pozwoliłyby pracownikom na bycie offline. Głównym celem jest ustanowienie formalne takich przepisów, które w sposób jasny i precyzyjny pozwalałby pracownikowi na niepozostawanie kontaktowym poza godzinami jego pracy. Równocześnie zniknęłoby domniemanie, że pracodawca może oczekiwać od swoich pracowników bycia dyspozycyjnym także po ósmej godzinie pracy.