17 listopada wchodzi w życie znowelizowane rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Praca przy stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
W myśl nowych przepisów pracownik korzystający z przenośnego systemu komputerowego przez połowę dobowego czasu pracy musi mieć zapewniony stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę umożliwiającą ustawienie laptopa tak, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu. Otrzyma też dodatkową klawiaturę i mysz, a jeśli sobie zażyczy – także podnóżek.
Znowelizowane rozporządzenie definiuje także, że stanowiskiem pracy jest przestrzeń pracy, wraz z wyposażeniem podstawowym, krzesłem i stołem oraz opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym. W załączniku do dokumentu wskazano między innymi, że krzesło, na którym siedzi pracownik, musi mieć podstawę z kółkami, możliwość regulacji w taki sposób, by nie ograniczać swoich ruchów, wyprofilowane siedzisko i oparcie, możliwość obrotu i regulowane podłokietniki.
Od 17 listopada Pracodawca będzie miał 6 miesięcy, aby dostosować miejsce pracy do nowych wytycznych.
Nałożony też został na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikom okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, w przypadku gdy wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy.
Nowelizacja rozporządzenia a praca zdalna
Nowelizacja wprowadzająca zmiany w stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, wymusza również zmiany w kontekście pracy zdalnej i przygotowanych pod nią stanowisk pracy. Nadal to pracodawca odpowiadać będzie w stosunku do pracownika, w czasie jego pracy zdalnej za wykonywanie obowiązków, które wynikają z rodzaju i warunków wykonywanej przez niego pracy, które określone zostały w rozdziale 10 Kodeksu Pracy z uwzględnieniem ustawowego wyłączenie niektórych tych obowiązków. I te wskazane wyłączenia to m.in obowiązek osoby kierującej pracownikami do organizowania im stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami BHP oraz dbanie o bezpieczny, higieniczny stan pomierzeń pracy oraz wyposażenia technicznego, który określa art. 212 pkt 1 i 4 KP. I to właśnie oznacza, że to pracownik wykonujący pracę zdalną od wejścia w życie nowelizacji ma obowiązek organizacji stanowiska pracy w miejscu przez niego wskazanym i uzgodnionym z pracodawcą.
Pracownik, który wykonuję zdalną pracą ma obowiązek złożyć pracodawcy oświadczenie m.in. w zakresie:
- potwierdzające zorganizowanie przez siebie stanowiska pracy zdalnej, w miejscu, które wskazał i uzgodnił z pracodawcą w taki sposób, aby zapewnić sobie bezpieczne i i higieniczne warunki pracy, które uwzględniają również ergonomię pracy
- zapoznanie się z informacją, którą przygotował pracodawca, zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej i zobowiązanie się do ich przyznania.
Mając na uwadze powyższe pracodawca ma obowiązek do opracowania, zgodnie z ocenami ryzyka zawodowego, informacji dla pracowników, które zawierać będą m.in. zasady i sposoby prawidłowej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z zawarciem wymagań ergonomii oraz BHP.