Status pracowników tymczasowych, a także zasady związane z ich zatrudnianiem określa ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 9 lipca 2003 roku.
Pracownik tymczasowy jest zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy dla i pod kierownictwem danego pracodawcy.
Okres wykonywania pracy tymczasowej przez tego samego pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy użytkownika jest ograniczony czasowo. Maksymalny czas nie może przekroczyć łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.
Do najważniejszych obowiązków agencji pracy tymczasowej należą:
- 1. prawidłowe naliczanie i terminowe wypłacanie wynagrodzenia należnego pracownikowi tymczasowemu
- 2. ustalanie i przestrzeganie określonego limitu wykonywania pracy tymczasowej przez tego samego pracownika na rzecz jednego pracodawcy użytkownika
- 3. naprawianie szkód wyrządzonych pracodawcy użytkownikowi przez pracownika tymczasowego przy wykonywaniu pracy tymczasowej – na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy
- 4. wykonywanie względem pracownika tymczasowego tych obowiązków pracodawcy, które nie obciążają obligatoryjnie pracodawcy użytkownika i nie wynikają z procesu organizacji pracy, a ponadto nie zostały przejęte przez pracodawcę użytkownika na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej (na przykład obowiązki dotyczące bhp w zakresie nieprzyjętym przez pracodawcę użytkownika)
- 5. prowadzanie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w tym akt osobowych, za wyjątkiem ewidencji czasu pracy
- 6. wydawanie pracownikowi tymczasowemu odpowiednich dokumentów związanych z zakończeniem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
Agencja pracy tymczasowej jest także zobligowana do przekazania pracownikowi tymczasowemu w formie papierowej lub elektronicznej informacje umożliwiające mu bezpośredni kontakt z przedstawicielami agencji pracy tymczasowej (adresu, numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej, a także dni i przedziału godzinowego, kiedy możliwy jest taki kontakt), nie później niż w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę lub zaistnienia jakiejkolwiek zmiany w tym zakresie.
Dodatkowo agencja pracy jest zobowiązana do przekazania pracownikowi tymczasowemu w formie pisemnej uzgodnień, które agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik mają obowiązek ustalić pisemnie oraz do poinformowania o obligatoryjnych obowiązkach pracodawcy użytkownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Pracownik tymczasowy nie może być dyskryminowany
Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach tymczasowych, pracodawca – użytkownik, nie może dyskryminować pracownika tymczasowego względem pracownika etatowego pod kątem warunków pracy i zatrudnienia. Dotyczy to pracowników zatrudnionych na tym samym lub podobnym stanowisku. W razie naruszenia tej zasady pracownik tymczasowy może domagać się od danej agencji pracy tymczasowej odszkodowania, którego wysokość określa Kodeks pracy. Warto dodać, że agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania, które była zmuszona wypłacić pracownikowi tymczasowemu.
Źródło: gov.pl